Skip navigation

Flash alapú interaktív program magyarul, angolul és németül

A korszerű magyar nevezéktant használó összetett program célja, hogy segítse az édesvízi állatokkal kapcsolatos ismeretek elsajátítását, gyakorlását, indítása a start.exe-vel történik. Az egyes programrészeket a nyitólapon található gombok segítségével választhatjuk ki. A programrészeken belül többnyire a képernyő alsó és felső részén elhelyezkedő gombokkal aktiválhatunk különböző funkciókat. "A program használata", a "Képvetítő" és a "Filmek" című programrészeknél a billentyűzet jobbra és balra nyíl gombjait is használhatjuk léptetésre.

A "Képvetítő" elindításakor, alaphelyzetben egy kisebb méretű kép és ennek címe jelenik meg a képernyő középső részén. A kép alatt található gombra ("TELJES KÉPERNYŐ") kattintva válthatunk át teljes képernyős megjelenítésre, de ezt megtehetjük a billentyűzet felfelé mutató nyilának lenyomásával is. A kis képernyős megjelenítésre való visszaváltáshoz a nagyméretű képre kell kattintanunk, vagy le kell nyomnunk a billentyűzet lefelé mutató nyílgombját. A vetítés során képváltáshoz használhatjuk a billentyűzeten található jobbra és balra mutató nyilakat is, de a képernyő alsó részén található számsort is, amely a különböző sorszámú képeket megjelenítő gombokból áll. A szám fölött megjelenő félkör mindig jelzi, hogy éppen hányadik képkockánál tart a vetítés. A teljes képernyős üzemmódban ugyanúgy működik az egyes képek behívása, mint a kis képes vetítés során.

A "TARTALOM" gombra kattintva egy legördülő menü segítségével lehetőségünk van arra, hogy áttekintsük az oldalról elérhető 20 db kép címét, és ez alapján válasszuk ki, hogy melyiket szeretnénk bemutatni. Ha a legördülő menüben az egérrel ráállunk a kiválasztott címre, akkor mindig megjelenik az ehhez tartozó oldal képe, ami lehetővé teszi a bemutatni kívánt kép gyors és egyértelmű kiválasztását. A képvetítőben 21 db 20-as vetítő kapcsolódik egymáshoz, ami összesen 420 kép bemutatását teszi lehetővé. A képernyő jobb felső részében lehet nyomon követni, hogy éppen melyik vetítőrész működik. Ha az itt található sorszámokra (1-21) állunk az egérrel, akkor megjelenik, hogy az adott számú vetítő képei mely taxonokat mutatják be. Kattintással ugorhatunk a kiválasztott oldalhoz. A programban való további navigálás a "NYITÓLAP"-hoz való visszatéréssel (jobb felső gomb) válik lehetségessé.

A képvetítő egy oldala a kétféle menüvel

A program filmvetítője segítségével rövid filmrészleteket tekinthetünk meg. Ezek olyan lejátszókeretbe vannak beágyazva, amely minden szokásos lejátszófunkciót lehetővé tesz (pl. indítás, megállítás, folyamatos lejátszás, a kép kimerevítése). A filmvetítőben a képernyőn bal egérgombbal kattintva és a "Zoom In" utasítást kiválasztva hozhatjuk létre a nagyított képet. Az eredeti képernyőméret visszaállításához kattintsunk a jobb egérgombbal a képernyőre, és a megjelenő menüből most a "Show All" utasítást válasszuk ki! A kinagyított képernyőrészletet a bal egérgombbal megragadva tudjuk elhúzni tetszőleges irányba.

A „Taxononkénti feladatok” című programrész segítségével nagyobb állatcsoportok esetén lehet gyakorolni az állatismeretet. A programrész futtatásakor a képernyő jobb oldalán szereplő megnevezéseket kell a bal oldalon szereplő képek alá behúzni (fogd és vidd módszer). A program használatakor a stoppert is el lehet indítani, és a képernyő jobb alsó részén egy táblázatban látható, hogy az egyes feladatoknál mennyi hibát követtünk el. A program kétnyelvű, a váltáshoz a "MAGYAR/LATIN" feliratú gombra kell kattintani (ahol nincs a taxonnak magyar megnevezése, ott a latin név szerepel). Ha a kis képekre kattintunk, akkor teljes képernyőn is megnézhetők a képek. A visszatérés a képen való kattintással lehetséges. A program 3 különböző névsorrendet tartalmaz, hogy ne a sorrend alapján memorizálják a felhasználók az élőlényeket.

Egy taxononkénti feladat képe

A „Morfológiai feladatok” című programrész használatával 24 különböző élőlény külső morfológiáját ismerhetjük meg.  A feladatok megoldása során a képernyő jobb oldalán szereplő megnevezéseket kell behúznunk az egérrel a bal oldalon szereplő ábra szürke körvonalú celláiba "fogd és vidd" módszerrel. A megoldást az „ELLENŐRZÉS” gombra kattintva tudjuk megtekinteni. Az általunk megadott válaszok újbóli megtekintéséhez az „ELLENŐRZÉS” gomb helyén megjelenő „VÁLASZOK” gombra kell kattintanunk.  Az „ÚJRA” gomb segítségével újra elindíthatjuk a feladatot. A program egy stopper elindítására is lehetőséget ad, amely a feladatmegoldás idejét méri.

Egy morfológiai feladat képe

A "Tudáskaszinó", "Stopper", "Ellenőrző", "Párbaj" olyan különböző szabályok alapján működő tudásellenőrző programrészek, amelyeknél fotók alapján kell azonosítani az egyes élőlényeket. A programok működését leíró szöveg a képernyő jobb felső sarkában található kérdőjelre kattintva jelenik meg.

A „Tudáskaszinó” nyitó lapja

A „Tudáskaszinó” megoldás lapja

A „3D képek” című programrész különleges fotózási technikával és számítógépes képfeldolgozással készült térhatású képek (3D) bemutatását teszi lehetővé. A program által megjelenített anaglif képek piros-kékeszöld (red-cyan) szemüveggel nézve, monitoron és projektorral kivetítve is térhatásúak. A programrész ugyanúgy működik, mint a korábban már bemutatott "Képvetítő".

Légivadász lárvával táplálkozó víziskorpió (3D képek)